Q10: Kan man blive skadet af at løbe intervaller?

A10: Nej - man bliver ikke skadet af at løbe intervaller.

Skader  opstår når kroppen bliver udsat for en belastning, som den ikke er vant til. Derfor er det meget vigtigt at du starter op med få intervaller, når du begynder til intervaltræning i løb.

Se yderligere spørgsmål ang. "Hvordan undgår jeg at blive skadet som ny triatlet” (Q12)

 

 

Q11: Kan jeg deltage I løbetræning, selvom jeg ikke er vandt til at løbe intervaller?

A11: Læs svar til spørgsmål Q10. Det er vigtigt at du starter stille og roligt op med intervaller.

Vi løber altid på en runde til tirsdags træning, og man vil derfor aldrig komme til at løbe helt alene.

 

 

Q12. Hvordan undgår jeg at blive skadet som en ny triatlet?

A12:Den vigtigste parametre for at opleve fremgang i sin træning er kontinuitet, dvs. træning uge efter uge, uden længere afbrydelser pga. skader.
Oftest skyldes skader at kroppen udsættes for en belastning, som den ikke er vant til. Belastning er et udtryk for den mængde man træner samt den intensitet man træner med (belastning = mængde*intensitet). Er man ikke vant til at træne med høj intensitet, så skal man være meget påpasselig, når man starter med dette. Dette gælder især på løb, da løb er en vægtbærende disciplin og belastningen på sener/muskler/led er større end ved cykling og svømning.
Derudover skal man være påpasselig med ikke at starte ud med at træne for langt tid af gangen. En meget god regel er ”10% reglen”, som foreskriver, at man ikke skal øge sin træning med mere end 10% fra den ene uge til den anden. Denne regel minimerer risikoen for at få skader, men det er vigtigt at sige, at ALLE kan blive skadet uanset hvor meget de passer på, da der oftest er mange grunde til at en skade opstår.
Er du i tvivl om, hvor meget du bør træne, er du altid velkommen til spørge vores trænere eller skrive til vores cheftræner på Torben_02@hotmail.com

Q13: Kan jeg deltage I cykeltræning, selvom dette er helt nyt for mig?

A13: Som udgangspunkt kan alle deltage I vores cykeltræning. Vi forsøger at sikre, at der altid er en cykelkaptajn til hver cykeltræning, som vil være opmærksom på nye medlemmer. Vi har dog en forventning om at alle der møder op til cykeltræning  medbriger alt til at kunne klare en evt punktering (ekstra slange, pumpe/co2-pumpe, multitool mm)

Q14:Hvad gør jeg hvis jeg falder fra gruppen?

A14: Det er en god idé at sætte sig ind I dagens træning inden man møder op til de mange første træninger. Træningerne bliver lagt op på vores fælles facebook gruppe, og kan ellers findes på vores hjemmeside.

Under fanen “Nice to know” finder du link til de mest anvendte ruter til vores cykeltræninger.
Som nævnt i Q13, gør vi meget for at alle har en cykelkaptajn i deres gruppe, netop for at minimere risikoen for at en eller flere kommer til at cykle alene pga niveau forskel.

Q15: Kan jeg deltage I cykeltræningen, selvom det ikke passer ind I min kalender hver eneste uge?

A15: Selvfølgelig kan du det! Der er ingen regler for hvor mange gang, hvor lidt og hvor ofte man skal komme til træningen for at kunne være med.

Q16: Må man deltage I MTB og Trailløb når man er almindeligt TRI-medlem?

A16: Alle medlemmer må deltage I vores XTERRA-træninger, dvs. Uanset om du har XTERRA-medlemsskab, Duatlonmedlemskab, Triatlonmedlemskab eller Alligatormedlemskab.

Q17: Kan jeg starte med triatlon, hvis jeg aldrig har prøvet at svømme crawl?

A17: Ja! Rigtig mange starter til triatlon med baggrund I løb eller cykling, og flere har aldrig prøvet at svømme crawl.

Vores svømmetræning er altid inddelt I niveau, og der er altid en træner til vores træninger.

Hvis du er helt ny I crawl-teknik skal de deltage I vores Gruppe 4 træninger. Om lørdagen har vi desuden ekatra fokus på helt nye svømmere fra kl. 14.00 til 15.00.

FAQ om træning

Q1: Hvordan skifter jeg mellem kontingenter?

A1: Kontakt kasserer@1900tri.dk, som kan skifte dig til et andet kontingent til din næste opkrævning (hvert halve år).

Q2: Hvordan nedgraderer jeg fra triathlon- til duathlon-kontingent?

A2: Du kan nedgradere fra triathlon- til duathlon-kontingent til din næste opkrævning. Dvs. du kan ikke nedgradere midt i din opkrævningsperiode, og du kan som udgangspunkt ikke få refunderet hele eller dele af dit kontingent ved nedgradering.

Q3: Hvordan opgraderer jeg fra duathlon- til triathlon-kontingent?

A3: Du kan opgradere fra duathlon- til triathlon-kontingent til din næste opkrævning eller midt i perioden mod et mindre gebyr.

Kontakt kasserer@1900tri.dk.

Q4: Giver duathlon-kontingentet også licens til Dansk Triathlon Forbund (DTriF)?

A4: Ja, du beholder din licens ved DTriF.

Q5: Beholder jeg mit licensnummer ved skift i kontingent?

A5: Ja, du beholder altid det samme licensnummer - også hvis du skifter klub.

Q6: Mit kontingent er udløbet. Hvad gør jeg?

A6: Gå blot ind på hjemmesiden og tilmeld dig igen. Du beholder dit licensnummer.

Q7: Hvordan kan jeg skifte klub?

A7: Du kan frit skifte klub indenfor transfervinduet, som er fra 1. november til 1. marts. I denne periode kan du blot tilmelde dig kontingent i den nye klub, hvorefter du bliver spurgt om din licens skal flyttes til den nye klub. Udenfor transfervinduet dvs. fra 1. marts til 1. november skal du indhente skriftlig samtykke fra begge klubber, og derefter kontakte Dansk Triathlon Forbund (post@triatlon.dk) som kan flytte licensen for dig.

Q8: Jeg flytter til udlandet, men vil gerne repræsentere Aarhus 1900 Triathlon. Hvad gør jeg?

A8: Vi kan tilbyde dig at refundere hver anden opkrævning af et duathlon-kontingent. Dvs. du kan få din tri-licens ved Dansk Triathlon Forbund for 500 kr årligt.

Q9: Hvordan kan jeg være med i de sociale arrangementer uden at være aktivt medlem af Aarhus 1900 Triathlon? 

A9: Du kan tilmelde dig passivt kontingent, som giver adgang til alle vores sociale arrangementer og samarbejdsaftaler

FAQ om kontingent