Træningstilbud vinter 2019

 

Opdeling:

Gr.1 er de meget øvede

Gr.2 er de øvede

Gr.3 er letøvede/uøvet

Gr.4 er nybegyndere 

Se intensitetszoner

Se sæsonplan her 

 

 

 

 

 

 

Svømmetræning

Vi tilbyder svømmetræner alle ugens dage, dog afhængigt af niveau.

Det er vores klare holdning, at alle kan lære at svømme - uanset udgangsniveau.

 

Som helt ny svømmer kan man svømme med gruppe 4, og især om lørdagen fra 14-15 er der særligt fokus på denne gruppe. Ligeledes er tirsdag 21-22 velegnet for gr.4.

#allekanlæreatsvømme

 

Vi har også flere tilbud til dig, der i forvejen er habil svømmer, hvor du har mulighed for at deltage i træning alle ugens dage. Specielt om onsdagen er der et særlig fokus på denne gruppe, hvor træneren primært fokuserer på fejlretning ol. ved denne gruppe. 

GENERELLE RETNINGSLINJER FOR SVØMMETRÆNING:

  • Klar til svømning 10 minutter før start hvor træneren gennemgår programmet

  • Der holdes afstand til den foranliggende svømmer - som hovedregel 10 sek

  • Man svømmer efter programmet og følger de intensiteter, programmet foreskriver

  • Er man i tvivl, om hvilket hold man tilhører, så spørg svømmetrænerne

  • Tirsdag og torsdag kan de, der har deltaget i løbetræning/trailtræning, deltage på holdet kl. 20-21 uanset niveau (undtaget gr.4)

  • Onsdags morgensvøm: Svømmetræningen er primært for Gr.1+2. Træneren underviser og tager tider, samt laver et program, som er henvendt kvalitetstræning til disse grupper. Det er stadig muligt at komme og svømme som Gr.3+4, men skal primært selv kunne svømme efter det udleverede program.

 

Indgang til svømmehallen:

  • Download el medbring et udprint af din svømme-bekræftigelsesmail (eller triatlon-medlemsskabs  beskæftigelse) til hver træning. Vis denne ved skranken ved indgangen til omklædning

  • Vi laver løbende tjek ved ugens svømmetræninger for at sikre os, at alle medlemmer, som deltager i ugens svømmepas, har betalt

  • Mandag, onsdag og fredag morgen kan man ikke anvende hovedindgangen på svømmestadion - Her skal man i stedet ind via bagdøren

OPENWATER

I Sommerperioden er der Openwater træner hver lørdag fra kl. 09:00 til 10:15 ved Ballehage

Åbent-vands træningen starter d.25/5. Det er muligt at klæde om derude og at få låst sine ting inde, da vi låner nøgle til klubhuset derude. 

 

Når vi svømmer OW, er det vigtigt at være ekstra opmærksom på sikkerheden. Dette betyder at vi til træninger vil gøre følgende:

- Kræve at der bruges våddragt

- Kræve at deltagere medbringe farverig badehætte (så man er lettere at se)

- Alle inddeles i buddy-par/mindre grupper efter niveau så vi holder øje med hinanden (udover trænerne holder øje)

- Gennemgår armsignaler ved råb om hjælp

- Kræver at deltagere stopper træning hvis de føler ubehag

- Der svømmes tæt på kysten

Vi følger retningslinjerne for Åbent-vands svømning og sikkerhed i overensstemmelse med anbefalinger fra Dansk Triatlon Forbund og Dansk Svømmeunion som kan findes her

Ansvarlig for svømmetræningen: Torben Rokkedal Lausch

 

Løbetræning

Der er løbetræning hver tirsdag kl. 17:45 og trailløb torsdag kl.18:00.

Træningen er tilrettelagt så alle kan være med, uanset niveau.

Træningen er inddelt således:

  • Opvarmning: Vi starter med en kort opvarmning, inddelt i 3 grupper (5:40/km, 5:00/km 4:30/km)

  • Teknik-træning: Med træner Torben Rokkedal

  • Interval/løb: Muligt at vælge mellem forskellige programmer: kort el. langt program med indbyggede intervaller eller rolig tur.

MØDESTED::

Tirsdag: Sommerhalvåret( Aarhus Stadion. Vinterhalvåret(fra d.17 oktober): Ved vores klubhus -> Observatoriestien 1, 8000.

Træningen er på asfalt/stier/bane.

Ikke mulighed for bad efter træning.

 

Torsdag: Klubhuset - Mødes omklædt.

Træningen er trailløb, dvs. træning i skov på og uden for stier og i bakket terræn.

Ikke mulighed for bad efter træning.

LØBEPROGRAM:

  • Periodisering for sæsonen (link)

  • Træningsprogram for uge 45-51 (Link)

  • Intensitetszoner til løb (Link)

LØBERUTE

SAMARBEJDE MED AARHUS 1900 ATLETIK og MOTION:

For alle medlemmer er det muligt at deltage i løbetræningen hos Aarhus 1900 Atletik og motion hver mandag, onsdag og lørdag (Læs mere her)

Spørgsmål til træningen eller træningsprogrammet kan rettes til Torben

#løbetræningerforalleuansatniveau

 

Cykeltræning

Vi tilbyder i alt 3 (2 i vinterhalvåret) ugentlig cykelpas om ugen. Søndag (langtur), onsdag (kort tur) samt lørdag (MTB).

Vores cykelpas er altid programlagt, og der vil som minimum altid være1 træner/cykelpatjajn til hver træning.

Søndags cykling

Vi cykler lang tur. Start kl. 09.00 fra cyklebanen. Varighed 2-4timer.

Onsdags cykling

Kort og mere intensivt træningspas. Start kl 17.30, fra cyklebanen. Kører kun i sommerhalvåret, med start fra og med april. Varighed: ca. 2 timer.

Lørdags cykling

MTB - teknisk og fysisk træning. Start kl. 9.00 fra klubhuset. Varighed ca. 2 timer (læs mere under Cross træning nedenfor)

 

Med tre ugentlige cykelpas mener vi, at man i princippet kan få dækket sin cykeltræning med klubtræning. Men vi ser ofte, at der bliver lagt op til fælles ture via vores facebook-gruppe på andre af ugens dage.

Gruppeindeling:

For at sikre, at alle er med, at alle bliver positivt udfordret og har en god træning, inddeler vi ofte cykeltruppen i 2 eller 3 grupper afhængigt af niveau.

  • Gruppe 1: Elite herre/dame og stærke age group'ere herrer/dame 

  • Gruppe 2: Herrer og damer med noget cykelerfaring og et fornuftigt cykelniveau.

  • Gruppe 3: Begyndere herrer og damer.

Der vil ofte være niveauforskel i grupperne, men det tilpasses naturligt i løbet af træningen. 

#allekanværemeduansetniveauogerfaring

Program:

Link til ugeprogram for uge 45-51

Vi har desuden samlet nogle af vores ofte brugte cykelruter under "NICE TO KNOW"
 

Generelle retningslinjer for cykeltræning:

  • Vi ligger stor vægt på, at alle atleter overholder færdselsreglerne, og at cyklen møder de lovkrav, der er til racercykler (Hjelm, cykel i god stand, velfungerende bremsere)

  • Det forventes, at man medbringer det nødvendige til at klare hele turen (dvs.ekstra slanger, dækjern og en pumpe/CO2 samt energi til at holde hele vejen) 

  • Om vinteren skal man have fuldskærme (lang udgave som går næsten ned til vejen) bagpå, samt kører med dækindlæg

  • Alle skal med hele vejen, både ud og hjem. Ved punktering bliver man i gruppen enige om, hvorvidt man skal vente, vende om el. man selv følger trop

Cykelkaptajner (Under opsejling):

Til hver træning onsdag og søndag vil vores cykeltræner og en cykelkaptajn være til træning.

Vi har cykelkaptajner til træning for at sikre: 

  • At der altid er en til at præsentere dagens program og instruere (såfremt Torben ikke er der). 

  • Hensigtsmæssig og sikker kørsel

  • At alle føler sig velkommen til vores træninger - Vi vægter højt at alle niveauer kan deltage

 

CROSS TRÆNING:

Triathlon, hvor man cykler og løber udenfor de asfalterede veje og istedet i råt og bakket terræn, kaldes for Crosstriathlon. Da organisationen Xterra har sat sig gevaldigt på markedet, bliver denne form for triathlon også ofte bare kaldet Xterra.

 

Aarhus 1900 Triathlon tilbyder træning indenfor MTB, trailløb og Open Water svømning til dem, som tænder på bakker, mudder, teknik og naturoplevelser. 

 

Træningstilbud:

Trailløb:

Torsdag kl. 18, Start ved klubhuset

MTB:

Vinterhalvår: Lørdag kl. 9, start fra klubhuset 

Sommerhalvår: Lørdag kl 11, start fra klubhuset

Svømning

Open Water:

Sommerhalvåret (indtil oktober) Lørdag kl.9:00-10:30, ved Ballehage strand

Indendørs svømning:

·        Tirsdag 20-21 samt lørdag 15-16:30 for øvede svømmere

·        Tirsdag 21-22 samt lørdag 14-15 for uøvede svømmere

I sommerhalvåret er det  muligt om lørdagen først at deltage i OW-træningen kl. 9.00-10:30 og efterfølgende nå til MTB-træingen kl 11

 

Der er desuden:

  • Krydstræninger, hvor vi mødes i skoven og skiftevis cykler og løber på rundstrækninger, så man får trænet overgangene

  • Mindre crosstriathlon-løb, hvor vi sammensætter alle tre discipliner.

 

Har du spørgsmål kan du skrive til Torben 

 

Personlig svømmetræning

Vi tilbyder også personlig svømmeundervisning ved vores cheftræner Torben Rokkedal Lausch.

Dette er et ekstra tilbud til de triatleter, som ønsker at få udarbejdet en detaljeret svømmeanalyse af sin teknik.

Man kan købe enten 30 minutter eller 1 times personlig svømmeundervisning.

For yderligere information, kontakt Torben